Sayfalar

1 Temmuz 2012 Pazar

Uçun kuşlar uçun..


Bir pazar hikayesi...
Uçun kuşlar uçun izmire doğru..

Bu pazarın özelliği tatil öncesi son pazar oluşu.. Yani İzmire doğru yol alacağız haftaya pazar..

Pazar kahvaltısı hangi saatlerde yaptığımız bilinir:) öğle yemeğine yakın saatlerdir.. O yüzden sadece bal, reçel, zeytin, peynirle yapılmaz.. Şöyle bir donatılır o masa.. Gec kalkmak, ancak böyle telafi edilir çünkü..  Herkes mutlu ve pörtlemiş gözlerle, ağızları sulanarak bakar masaya:)

Dün gece NTV de yeşil ekran kuşağında hayvanlar belgeseli vardı.. Yazın yapıyorlar genelde bu programları.. Gecen yıllarda Tuncel Kurtiz'in sesiyle vardı.. Cok severim, kendisini ve o özel sesini.. Oda beni severimi bilmem ama tanısaydı severdi büyük olasılık:)
Neyse, işte öyle bir belgesel izledim.. Çekimler çok kaliteli.. Mükemmel görseller.. Kuşları konu almışlar.. Kartal'a kamera takmışlar, Kartalla birlikte uçup, onun gibi görüyorsun.. Filamengolari işlemişler bu hafta.. Göçlerini, Nasil beslendiklerini, Nasil av olduklarını, hele o aşk ile dans edişleri tam bir estetik, görsel şölen.. Öyle dans ederken herkes eşini seçermiş ve ömür boyu tek eşli yasarlarmiş. 

Bu göçmen kuşları izlerken benimde yine bir anım canlandı gözümde.. 

Yine eskiden göçmen kuşların geçiş dönemlerine tanık olurdum.. İsviçrede hiç denk gelmedim.. Ama Almanyadada  bir kaç kez görmüştüm.. 

Turnalar, kırlangıçlar, leylekler... Belki diğer kuşlarda göç ederken aynı sistemi kullanıyorlar bilemiyorum.. Şekilli uçarlardı.. Böyle 1 gibi, 7 gibi, bazıları çizgileri bozuk olurdu, onuda illa bir sayıya benzetmeye çalışırdık.. Ninem derdiki, "ezeli bize büyüklerimiz bu kuşların uçuş sekillerinin gösterdiği sayılara göre o yılın nasil geçecegine dair yorumlar yaparlardi" yani onlara gelecekten, doğal afetlerden, mahsulün nasil olacağına dair ip uçları verirmiş.. Yani işlerini sadece Allah'a değil, kuşlarada bırakırlarmış anladığım kadarıyla:) 

Ne zaman böyle sıra halinde uçan kuş görsem hemen nineme haber verirdim, "nine bak bakim bu yıl Nasil geçecek" gibisinden.. Ağzının içine bakardım.. Ninem yorum yapmaz, "Allah'ın işine karışılmaz" derdi. Bende, ha bilemedi ya hemen Allah'a bağladı diye düşünürdüm:)


Küçük bir araştırma sonucu onların neden böyle uçtugunu, örenmenin yaşı yoktur deyip öğrendim.. Meger bunlar V seklinde uçarlarmış.. Bizde zaten 1ve7 şeklinden Baska sekillerde göremedik.. Yani 3-5-6-8-9 ralamlarini göremezdik hiç.. Kuş beyinli diye boşuna dememişler, yapsaniza bir 8 göreyim derdim. Bazen çift W gibi olurdu.. Biz bunu illa üçe benzetmeye çalışırdık:)) 

Bu kuşların iste genelde V seklinde uçmalarının sebebi, enerji tasarrufu imiş.. En önde kanat çarpan kuşun çıkardığı hava akımı, arkadan uçan kuşların kanat çırpmadan ve yorulmadan uçuş mesafesini artırmakmış.. Sırayla her kuş öne gecermiş.. Tam bir kollektiv calışma.. 
Hastalanan veya vurulan bir kuş olursa sürüden ayrılan iki kuş o hasta kuşa yardım ederlermiş.. Sonrada başka bir sürüye katılıp yollarına devam ederlermiş.. Hiç kimsede sen kimsin, niye katıldın bizim sürüye diye horgörmezmiş o sonradan katılan kuşlara.. 
Şimdi anlıyorumki,  o V harfinin bir kanadının kısa oluşu, bizim işte yok 1e benziyor, yok 7 ye benzetmelerimiz, hastalık veya vurulma ile yardımcı kuşların eksikliği imiş.. 

Demekki neymiş, kuş beyinli olan bizmişiz... Onlar gayet sistematik ve akillica hareket ediyorlarmiş.. birlikte hareket edecekmişiz..kollektiv olacakmışız..  yardım sever olacakmişiz.. herkes çalışacak bir işin ucundan tutacakmış.. 

Doğadan öğreneceğimiz çok sey var...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder