Sayfalar

1 Eylül 2013 Pazar

Tamilce bir doğum günü...



İsviçre'ye yeni geldiğim yıllarda çocuk parkında bir kadınla tanışmıştım.. Onunda iki çocuğu vardı.. Küçük kızıyla benim ikizler hemen hemen yaşıt sayılırlardı.. Kadının çocuklarının biraz esmer tenli oldukları dikkatimi çekmedi.. parkta oynayan çocuklar hepsi aynıydı, hepsi çocuktu sonuçta.. ve oyun oynamanın lisanı yoktu.. Bizim çocuklar onların dilini bilmiyor, onlar bizimkini bilmiyorlardı.. ama hep güzel oynarlardı.. Benim asıl dikkatimi çeken kadının yüksek Almanca, yani Almanya almancası konuşması idi.. Çocuk değildikki biz oynayarak anlaşalım, konuşarak olacaktı bu... Üstün zekamla kadına şu soruyu sordum: " kommen sie aus Deutschland"? Almanyadan mı geliyorsunuz? Kadın gülümseyerek "evet" dedi.. 16 yıldır hala gülümseyerek oluyor sohbetlerimiz.. 

16 yıldır çok yakın dost ve arkadaşız.. Kadın alman, bir Tamil ile evli.. Onunla tanışmadan evvel Tamil ne demek bilmiyordum.. Sri Lanka'nın kuzeyinde yaşayan etnik bir grupmuş.. Singapur'un ve Hindistan'ın bazı bölgelerinde yaşarlarmış.. Tamil kaplanları adı altında yıllarca kendilerine ait devletleri olsun diye savaşmışlar.. Bir çoğu ülkesini terketmiş.. Kanada Fransa, İngiltere, İsviçre ve  Almanya'ya iltica etmişler.. Almanyada daha az görmüştüm.  İsviçrede çok var Tamil. 

Farklı kültürler. farklı yaşamlar insanı geliştiren şeyler.. 16 yıldır çok özel anlarımızı paylaştık.. Çocuklar küçükken konuşmadan anlaşıyorlar demiştim, çocuklar yaşayarak öğreniyorlar kültürleri ve ırkları.. Kadın Hristiyan, eşi  hindu. birbirlerinin dinlerine saygılı.. Çocuklar küçükken, 6 Aralık'ta Nikolaus çağırırdı kadın kiliseden.. 24 Aralık'ta noel kutlanır.. Paslalya keza öyle.. Tamillerde yani erkeklerde sünnet yok.. Ama kızlarda ilk regl olduklarında büyük eğlence yapıyorlar. Kadının kızının o eğlencesinde tanık olmuştuk.. Onlarda Türkiye'ye bizim çocukların sünnetine gelmişlerdi.. 

Bugün kadının kızının 18. Doğum günü kutlaması vardı.. Yine Tamilce kutlandı.. Kadınlar rengarenk sari'ler giyiyor.. Çok güzel kıyafetler. Erkekleri genelde çirkin, ama kadınları çok güzel. Eh çirkin olanlarıda var hani.. Ah o Sari yokmu o sari? Her şeyi gizliyor.. Ama öyle bir kıyafet ki, yanız başına giyemiyorsun, mutlaka biri giydirmesi gerekiyor.. İlk kez ve son kez  o kızın ergenlik eğlencesinde giymiştim.. Bu akşam kızının doğumundan bu güne kadar önemli günlerin dia gösterimi oldu.. orada gördüm kendimi sari ile ve çok beğendim. Bir tane alacağım ama kendim giyememki? 

çakma Bollywood filmi gibi:))

Yemekleri bol acılı ve körili. O çok yoğun baharatlardan ne yediğini anlamıyorsun.. Ben seviyorum körili ve acılı uzak Doğu yemeklerini.. Ama sevmeyen isviçrelilerde vardı bu akşam. Damak tadı bu, herkes sevmeyebilir..
Körili uzakdogu yemekleri..
Ben seviyorum, farklı tadları, farklı halkları, farklı kültürleri.. Artık bir daha cocuklarımızın düğününde buluşuruz herhalde.. 

Biz kadınla her Perşembe görüşüyoruz.. Ama çocuklarımızın farklı arkadaşları ve farklı okulları, farklı düşünceleri olduğundan sadece böyle özel günlerde çocukluk dönemine saygıdan görüşüyorlar artık..

2 yorum:

  1. Ne ilginç dostlukların var. Kendi yaşamımı çok sıradan buldum birden. Değişik kültürlerden insanlar tanımak çok hoş olmalı. Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) bende burada Türkiyeli arkadaşlara hasretim.. Arkadaşlarım hep uzakta:( ama değişik kültürden insanları tanımak hakkaten hoş oluyor. Öğretici oluyor..

      Sil